reklama

Študenti sa konečne dostávajú do situácie keď musia argumentovať

Nahliadnuť do zákulisia našej Modelovky Vám umožníme prostredníctvom série štyroch interview s predsedami jednotlivých sekcií Fóra pre 21. storočie, vďaka ktorým sa budete môcť, okrem iného, dozvedieť i zaujímavé postoje a názory samotných predsedov sekcií. Prvé interview nám poskytol jeden z dvoch predsedov bezpečnostných sekcií Marcel Čas. Jeho rokovacia sekcia sa zaoberá problematikou konfliktu v Sýrii. Marcel je osobou, ktorú vďaka jeho horlivému vystupovaniu pri rozhovoroch jednoznačne nemôžete prehliadnuť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Marcel, mohol by si sa nám v krátkosti predstaviť z pozície, ktorú v rámci Modelovej konferencie vykonávaš? Aké sú tvoje úlohy?

Mojou úlohou je vystupovať ako mediátor, ktorý sa snaží, za pomoci zástupcov jednotlivých štátov dopomáhať k tomu, aby sme dospeli k spoločnému memorandu. Študenti reprezentujú jednotlivé štáty a zastávajú ich záujmy. V zásade ide o to, dosiahnuť posledný výstup, nejakú tú dohodu, ktorú by boli ochotné a schopné všetky zúčastnené krajiny podpísať. Ja ako predseda sekcie síce dávam návrhy, ale nie také, ako by som si ja predstavoval riešenie situácie, ale podľa toho, o čom som presvedčený, že by bolo v záujme dohody prijateľné pre všetkých partnerov. Mojou úlohou teda nie je presadzovať to, čo si ja myslím, ale nájsť spoločného menovateľa medzi zástupcami všetkých štátov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mohol by si nám stručne priblížiť ako to celé prebieha?

Najprv som napísal draft, kde som predstavil naše fiktívne Fórum a pozval som delegátov na spoločné rokovanie. V ňom som prezentoval aj istú predstavu o tom, o čom by sme sa mali rozprávať a na čom by sme sa mali dohodnúť, resp. ako by sme mohli reálne ukončiť sýrsky konflikt. Na základe tohto neskôr zástupcovia štátov odpovedali na moje návrhy, pričom si naštudovali reálne pozície tých štátov, ktoré zastupujú. Niektoré sa im nepáčili, niektoré sa im páčili, samozrejme, každý štát bol v tomto iný. Na základe ich stanovísk, ktoré mi postupne posielali, som potom všetky ďalšie drafty menil takým spôsobom, aby som odpovedal na všetky ich pripomienky a aby som tam našiel nejakú tú tretiu cestu. V stanoviskách mi štáty častokrát kládli dobré pripomienky na niektoré nepresnosti a nejasnosti vyplývajúce z môjho prvého draftu, ktorý bol dosť všeobecný a aktuálne sa to vyvíja tak, že každý ďalší je presnejší, dôkladnejší, dôslednejší a zároveň myslí na rôzne záujmy viacerých štátov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako si sa dostal k tejto funkcii? Išiel si do Modelovej konferencie s tým, že vieš, že chceš zaujímať podobný post?

Úprimne, bolo mi povedané, že by som mal byť predseda sekcie s odôvodnením, že by som bol na to dobrý, a že by som na to mal vlohy. Asi mám schopnosť nájsť nejakú tú spoločnú strednú cestu, ktorá by bola akceptovateľná pre všetky strany, pričom by som nenadržiaval ani jednej strane, čo nie je úplne jednoduché. Ja som sa teda o túto funkciu nehlásil, ale bolo mi povedané, že by bolo dobré, keby som to robil a môžem povedať, že som to zatiaľ neoľutoval a celkom ma to baví.

Aký je tvoj postoj k riešenej problematike? Je to pre teba niečo úplné nové, alebo si sa touto témou už v minulosti zaoberal? Musel si toho veľa naštudovať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sme študenti Fakulty medzinárodných vzťahov, takže som o Sýrii nejakú tu znalosť mal. Mal som hlavne všeobecné znalosti o tom ako všeobecne prebieha diplomacia, či negociácie a akým spôsobom konflikty vznikajú a končia. O čom som však nemal znalosť, boli konkrétnosti konfliktu v Sýrii, to znamená, že som nevedel, aké všelijaké protivládne skupiny tam existujú, aké je tam etnické, náboženské a rasové rozloženie. Všetky tieto konkrétnosti som si musel naštudovať, pričom som použil aj niečo, čo som sa naučil v škole, najmä také tie veci, ktoré vo všeobecnosti platia. Najviac som si toho musel sám naštudovať keď som mal prísť s prvým draftom. Neskôr mi veľmi pomáhalo, že som dostával stanoviská od reprezentantov jednotlivých štátov zastúpených v sekcii. Na základe toho som veľa vecí mohol v neskorších draftoch detailnejšie opísať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ktoré rokovacie strany sú zastúpené v Tvojej sekcii?

Sú tam delegáti za USA, za Ruskú federáciu, za Európsku úniu, za Ligu arabských štátov, za Brazílsku republiku, a za Čínsku ľudovú republiku. Človek by sa mohol čudovať čo tam robí Brazília. Pokiaľ však ide o jej pozíciu – reprezentanti Brazílie do diskusie určite prispeli, je ale pravda, že to nie je jeden z tých štátov, ktorých názor na tento konflikt by bol nejaký veľmi vyhrotený. To rozhodnutie, prečo práve títo aktéri sú v bezpečnostnej sekcii zastúpení, padlo kvôli tomu, aby mali delegáti čo najrozličnejšie úlohy. Napríklad, delegát, ktorý bude zastupovať USA bude mať úplne inú úlohu ako delegát z Ruska, či z Číny. Účelom tohto výberu teda nebola nejaká reálnosť rokovaní, ale malo to zaručiť, aby sme mali zastúpené pokiaľ čo možno čo najširšie názorové spektrum jednotlivých krajín vo svete.

Ako predseda by si mohol mať určitý nadhľad – možno v rámci vašej sekcie pozorovať nezhody medzi jednotlivými stranami?

Veľmi sme riešili otázku ako konkrétnejšie dopomôcť tomu, aby konflikt skončil a prišli sme s nápadom vyhlásiť embargo na zbrane. Bolo to celkom zložité, lebo strana Ruskej federácie bola z pochopiteľných dôvodov voči takémuto riešeniu veľmi skeptická. Preto sme sa museli dohodovať až do maličkých detailov, ale neskôr sme sa predsa len na niečom dohodli. Ešte nemáme finálnu dohodu, ale zatiaľ to vyzerá, že embargo bude v tzv. tranzitívnej perióde, čo je perióda medzi ukončením konfliktu a vstupom novej vlády do moci, ktorá vzíde zo samostatných, slobodných a rovných volieb niekedy v budúcnosti. Počas tohto tranzitívneho obdobia, ktoré je presne definované aj v drafte, bude platiť embargo na zbrane, a všetky kontrakty na dodávku zbraní, ktoré majú podpísané iné štáty alebo externé firmy, budú mať pozastavenú platnosť a začnú opäť naplno platiť až po uplynutí tranzitívnej doby.

Myslíš si, že ste schopní v rámci Fóra pre 21. storočie nájsť spoločné stanovisko k uvedenej problematike? Blíži sa návrh k finálnej, konkrétnejšej podobe?

Áno, blíži sa to k finálnej podobe. Najprv sme si stanovili základný cieľ, a to je ukončenie vojnového konfliktu v Sýrii. Hlavná metóda, ako to chceme docieliť, by mala byť taká, že štáty, ktoré sú súčasťou tejto sekcie sa najprv dohodnú na pôde Fóra na spoločnom postupe a vytvoria jednotnú diplomatickú silu. Táto zjednotená diplomatická sila bude vykonávať mierovú misiu v Sýrii a bude sprostredkovávať rozhovory medzi sýrskou vládou a sýrskou opozíciou. Mojou úlohou je hlavne nejakým spôsobom zosúladiť rozdiely, najmä pokiaľ ide o pozície USA a Číny, pretože bez toho eventuálna zjednotená sila nemá zmysel. Mediáciu totiž nie je možné vykonávať, pokiaľ štáty ešte sami sú nie dohodnuté na spoločnom postupe. Úlohou nášho fiktívneho Fóra má preto byť v prvom rade zjednotenie názorových rozdielov a vytvorenie mierovej diplomatickej misie, ktorá potom môže ísť do Sýrie. Všetci musia viac menej súhlasiť na tých esenciálnych veciach a neskôr budeme riešiť iba detaily, napríklad to, aká dlhá bude tranzitívna perióda, alebo aké široké bude embargo na zbrane, alebo koľko peňazí ktoré štáty poskytnú na humanitárnu pomoc. Toto všetko budeme riešiť na rokovaniach v budúcom semestri.

Je niečo, čo by si mohol označiť ako najväčší prínos, či už pre Teba, pre študentov, alebo pre verejnosť, ktorý môže MK poskytnúť?

Najväčší prínos pre nás ako pre študentov je podľa mňa to, že nám negociácie poskytujú viac možností argumentácie. Je to možno vidieť už len pri písaní stanovísk a draftov, ktoré sú, ak sú argumentačne na úrovni, omnoho kvalitnejšie. Kde sa ale naozaj človek bez argumentácie nezaobíde, je počas konkrétnych rokovaní. Každý má totiž počas negociácií isté záujmy, ktoré musí obhajovať a to platí aj pre predsedu sekcie - mojim záujmom je dospieť k nejakému finálnemu memorandu, ktoré bude môcť byť akceptovateľné pre všetkých. Negociácie teda vytvárajú prostredie, v ktorom do značnej miery vyhráva ten, kto dobre argumentuje. Toto je to, čo sa mi na tom páči, pretože sa študenti konečne naozaj dostávajú do situácie kedy si nevystačia iba s nejakou pasívnou replikáciou tzv. poznatkov. Musia argumentovať a keď nebudú, tak ich pozícia pôjde v podobe finálneho memoranda do stratena.

Marcelovi ďakujeme za rozhovor a prajeme mu veľa síl a trpezlivosti pri vedení rokovaní v jeho sekcii. Na budúci týždeň sa presunieme zo Sýrie do Arktídy a Vy sa môžete tešiť na rozhovor s predsedom ekonomickej sekcie B – Matejom Kubriczkým.

- Martina Balejová -

Projekt Modelovej konferencie 2014 je realizovaný z Nadačného fondu Slovenskej sporiteľne v Nadácii Pontis. Inštitucionálni partneri: Fakulta aplikovaných jazykov EUBA, Filozofická fakulta UK, Filozofická fakulta PU v Prešove, Filozofická fakulta KU v Ružomberku, Euroatlantické centrum, Korporátni partneri: Grafton Recruitment, Quintiles. ANWELL, Slovenská asociácia prekladateľov a tlmočníkov, PDCS Slovensko a Soupa Bistro, Mediálni partneri: Neuve Ppressburger Zeitung.

Modelová konferencia

Modelová konferencia

Bloger 
  • Počet článkov:  17
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Realizačný tím inovatívneho interaktívneho vzdelávacieho projektu s názvom Modelová konferencia , ktorý sa realizuje na Fakulte medzinárodných vzťahov na Ekonomickej univerzite. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu